چرا بازاریابی از طریق موبایل
تعداد کاربران تلفن همراه در جهان از مرز ۵ میلیارد نفر گذشته است، یعنی حدود سهچهارم مردم دنیا از این دستگاه کوچک و جادویی استفاده میکنند. در ۷۵ کشور جهان میزان نفوذ موبایل از جمعیت فراتر رفته است، یعنی بهطور متوسط هر فرد بیش از یک موبایل دارد! شاید یکی از دلایل آن باشد که تلفن همراه دیگر فقط وسیله ای برای مکالمه نیست، بلکه دستگاهی برای انجام انواع کارها و فعالیتها مانند بازیکردن ، آگاهی از وضعیت آب و هوا، یافتن مسیر راهها ، دسترسی به رسانه های اجتماعی، شنیدن موسیقی، دیدن فیلم و همینطور خواندن اخبار است.
نکته دیگر آن است که بیش از یک میلیارد نفر از صاحبان تلفن همراه از موبایلهای هوشمند استفاده میکنند که در واقع کامپیوترهایی شخصی و کوچک هستند. همانطور که میدانیم استفاده از تلفنهای همراه هوشمند در ایران نیز با استقبال غیرقابلتصوری مواجه شده است و کمتر جوانی را میبینیم که هدفش از خرید موبایل فقط مکالمه باشد. امروزه بسیاری از تلفنهای همراه امکان اتصال به اینترنت را دارند و استفاده از اینترنت همراه نیز روز به روز گستردهتر میشود. کارشناسان تخمین زدهاند که در سال ۲۰۱۴ میزان مصرف اینترنت با تلفن همراه از کامپیوترهای شخصی پیشی خواهد گرفت!
کارشناسان تخمین زدهاند که در سال ۲۰۱۴ میزان مصرف اینترنت با تلفنهای همراه از کامپیوترهای شخصی پیشی خواهد گرفت!
صفحه موبایل «پرده سوم» نامیده میشود. اولین صفحهای که چشمها را به خود خیره کرد تلویزیون بود. تبلیغات تلویزیونی تا مدتها یکی از اثربخشترین روشهای دسترسی به مخاطبان بود. البته این امکان فقط در اختیار شرکتهای بزرگ و قدرتمند قرار داشت. عیب بزرگ این نوع تبلیغ یکطرفه بودن آن بود. تبلیغاتی پخش میشد و مخاطب نمیتوانست بهراحتی نظرش را درباره آن محصول یا خدمت اعلام کند.
پرده دومی که توجهها را به خود جلب کرد، صفحه مانیتور کامپیوترهای شخصی بود. با توسعه اینترنت این صفحه بسیار جذابتر و پرمخاطبتر شد. بسیاری از بازاریابان باهوش بلافاصله شروع به استفاده از این صفحه برای انتقال پیامهای خود کردند. تبلیغات در این صفحه بسیار ارزانتر از تلویزیون بود و بازخورد آن نیز بسیار سریعتر مشخص میشد. البته همه از اینترنت استفاده نمیکنند، پس بازارهدف به کاربران اینترنت محدود میشد.
سومین صفحهای که توجهها را به خود معطوف کرده است صفحه تلفن همراه است. البته این صفحه نسبت بهسالهای پیش بسیار جذابتر و خوشرنگتر شده است. حال تلفنهای همراه با صفحههای باکیفیتشان میتوانند میلیونها رنگ را با وضوحی بسیار بالا بهنمایش بگذارند و دیگر نگاه کردن به این صفحه، خستهکننده و تکراری نیست. این فرصت بینظیر توجه شرکتهای بزرگ را بهخود جلب کرده است و نسل جدیدی از بازاریابی با نام بازاریابی تلفن همراه آغاز شده است.
البته بسیاری از مردم بازاریابی با موبایل را فقط ارسال پیامک تبلیغاتی میدانند، ولی باید تاکید کنیم که بازاریابی با موبایل مفهوم بسیار گستردهتری است که شرکتهای پیشتاز بر آن کار میکنند. مثلا بازی جدیدی برای موبایل ارائه میکنند که امکان اتصال به اینترنت را دارد و بهصورتی محسوس یا نامحسوس تبلیغات و اخبار آن شرکت در حین بازی به مخاطب منتقل میشود!
چرا از موبایل برای بازاریابی استفاده کنیم ؟ مزایای تلفن همراه بهعنوان رسانهای برای بازاریابی چیست ؟
موبایل وسیلهای شخصی است : مردم اغلب بهطور اشتراکی از تلویزیون و کامپیوتر استفاده میکنند،اما به ندرت موبایلشان را با شخص دیگری به اشتراک میگذارند.
امکان ارتباط با چند روش وجود دارد: گوشیهای موبایل امکان ارتباط با صدا یا متن را ممکن میکنند. علاوه بر آن ، میتوانید ویدئوها و تصاویری ایجاد کنید، ارسال کرده یا دریافت کنید و همچنین صدا ضبط کنید یا حتی کاغذی را اسکن کنید.
موبایل رسانهای سیار است و همیشه به مخاطب دسترسی دارید: کامپیوترهای شخصی و تلویزیون برای دسترسی به افراد درحال حرکت مناسب نیستند. دسترسی به محتوی، درحال حرکت، نکته مهم تکنولوژی موبایل است. شاید فردی در تعطیلات است، درحال سفر است یا در خانه است. شما نمیتوانید در لحظه دلخواه پیامتان را از طریق کامپیوتر یا تلویزیون منتقل کنید ولی معمولا اینکار از طریق تلفن همراه امکانپذیر است.
امکان اقدام فوری وجود دارد: معمولا مخاطب میتواند بهسرعت پیام شما را دریافت کند و امکان اقدام سریع نیز وجود دارد. شخص میتواند با دیدن یک پیام بلافاصله وارد وب سایت شما شود و اقدامی انجام دهد.
در سالهای قبل شرکتها دستگاه مخصوصی را برای ارسال پیام کوتاه طراحی می کردند که جی اس ام نام داشت این دستگاه توسط یک سیم کارت ارسال پیام کوتاه مورد استفاده قرار می گرفت و کاربر می بایست زمان زیادی برای وارد نمودن شماره های مخاطبان خود صرف می کرد.سرعت ارسال نیز بسیار اندک بود به نوعی که گاهی ارسال ۲۰۰ پیامک ۱ ساعت زمان صرف می کرد. این دستگاه بسیار سادهتر از نرم افزار ارسال پیام کوتاه بود. این نرم افزار بر روی کامپیوتر شما نصب می شد و توسط یک قفل سخت افزاری جهت حفاظت پشتیبانی می شد. مدیر این نرم افزار با وارد کردن قفل سخت افزاری خود قادر بود از امکانات موجود در نرم افزار استفاده کند. اما استفاده از این نرم افزارها نیز به دلیل کمبود امکانات و از همه مهم تر محدودیت در مکان استفاده کم کم کمرنگ شد.
امروزه سیستم عامل سامانه هوشمند ارسال و دریافت پیام کوتاه تحت وب که شرکت پیشیار از بزرگترین طراحان و پشتیبانان آن است رشد سریعتری نسبت به دیگر سیستمها دارد. این سیستمعامل ارزان است و بسیاری از شرکت ها و تجار موفق ترغیب میشوند از این سیستمعامل عمومی در مجموعه خود استفاده کنند. این سیستم عامل محدودیتی در زمان و مکان استفاده کننده ندارد.حتی شما قادر هستید از سراسر دنیا سامانه خود را به هر شکل ممکن هدایت کنید و از امکانات به روز آن بهره مند شوید. حتی اگر به اینترنت دسترسی نداشتید با ارسال یک کد از پیش تنظیم شده توسط تلفن همراه خود که منتظر فرمان شماست قادر خواهید بود به هر تعداد و به هر گروه از مخاطبان خود پیام مشخصی ارسال کنید. حتی اگر مالک یک وب سایت هستید می توانید از خدمات وب سرویس (URL و DLL) این سامانه به طور مجزا در وب سایت خود برای کاربران سایت استفاده کنید و غیره
اگر میخواهید در زمینه بازاریابی با موبایل پیشتاز باشید اکنون بهترین زمان است! میتوانید با ما همراه شوید که هرگاه فردی پیامی به سامانه هوشمند شما ارسال کرد بتواند آخرین اخبار، فروشهای ویژه و خدمات شما را دریافت کند. بهترین رویکرد آن است که این سامانه به وبسایت شما متصل شود و مطالب بخش خاصی از وبسایت را با ظاهری متفاوت و مناسب تلفنهمراه، برگوشی نمایش دهد. البته این سامانه نباید صرفا تبلیغاتی باشد بلکه باید اطلاعات مفید و با ارزشی به مخاطب منتقل کند.
به هر حال پرده سوم یا همان صفحه موبایل توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. حال این هنر شماست که بتوانید گوشه ای از این صفحه را به خود اختصاص دهید و تا رقیبان این کار را انجام ندادهاند از این شیوه جدید بازاریابی بهره گیرید.