دنیای بزرگ سامانه پیامکی
توسعه روز افزون دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات، اصلیترین عامل تغییرات بروز جامعه اطلاعات و ارتباطات است. در این رهگذر ، افزایش ضریب نفوذ شبکههای اطلاعرسانی مانند اینترنت و مخابرات، گسترش زیرساخت های مخابراتی و موارد مشابه ، شاید اصلی ترین دغدغه های مدیران ، برنامه ریزان و دستاندرکاران پروژه های فاوا در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه باشد. در این مطلب ، به معرفی کامل سرویس پیام کوتاه و تعداد بیشتری از قابلیتهای این خدمت فراگیر شبکههای مخابراتی میپردازیم .
سامانه پیام کوتاه یک امکان ویژه
درست است که پیام کوتاه در ایران امروز، بسیار زودتر از آنچه تصور میشد رواج پیدا کرد (که شاید سهولت استفاده و هزینه ارتباطی به نسبت پایین باعث این امر است)، ولی هنوز شناخت درست و کاربردی از این سرویس برای کاربر ایرانی بدست نیامده است. همه گیری sms در میان ایرانیان علی الخصوص جوانان بصورت ناگهانی و خارج از برنامههای مسئولین مخابراتی، شاید اثبات خوبی برای این مدعا باشد. شاید در ایران امروز، عمده کاربرد پیام کوتاه برای ارسال مطالب طنز یا موارد مشابه باشد ولی دلیل اصلی این موضوع، عدم شناخت سایر کاربردهای sms است. در زیر به نمونههایی از این کاربردها اشارهای کوتاه میکنیم. باشد تا شروع خوبی برای آشنایی ما با پیام کوتاه باشد.
تنظیم برنامه ها
پرکاربرد ترین مقوله در استفاده از سرویس پیام کوتاه در ایران در کنار موارد ذکر شده تا بحال، تنظیم برنامههای شخصی است. مهم نوع برنامهها و یا شخص مورد نظر نیست، بلکه کاربردی است که این سرویس در کشورمان -و در سایر کشورهای دنیا اما بصورتی حرفهای تر دارد. این مورد، از قرارهای ملاقات دوستانه جوانان گرفته تا قرارهای شغلی تجار را در بر میگیرد. استفاده ساده، ارزان و بیدغدغه کاربران پیام کوتاه در این مورد خود را به خوبی نمایان میسازد.
اطلاعرسانی گروهی
اینجاست که دیگر بحث از حالت استفاده عموم مردم خارج میشود و شاید به همین دلیل باید کمی تخصصیتر به موضوع نگریست. دیدن نیاز یک ارگان یا سازمان خاص برای به کارگیری فناوری روز در اطلاعرسانی و برقراری ارتباط، نیاز به کمی تجربه دارد. این تجربه هم فراهم نخواهد شد، مگر با سرمایهگذاری زمانی و صرف هزینه. در حال حاضر، شرکتهای بسیاری در سرتاسر دنیا و همینطور در ایران، مشغول فعالیت در این زمینه هستند ولی شاید به ندرت در میان آنان بتوان شرکت هایی را یافت که در این مقوله دست به ایدههای جدید زدهباشند. البته این قضیه دیگر در صنعت «فاوا»ی ایران به نوعی تبدیل به عادت شده است!