کد پستی استان اردبیل

درباره استان اردبیل

این شهر در قبل و پس از اسلام، مرکز آذربایجان بوده‌است.

شهرت و اهمیّت اردبیل تنها از آن جهت نیست که چند تن از پادشاهان ایران آن شهر را قرارگاه خود ساختند، بلکه از آن لحاظ است که سر حلقه فرقه صفویه، شیخ صفی‌الدین اردبیلی، از این‌جا برخاست و در همین‌جا به خاک سپرده شد.

با ظهور شیخ صفی‌الدّین و خاندان صفوی، اردبیل اعتبار ویژه‌ای یافت، به‌طوری‌که این شهر در زمان تیمور، دارالارشاد و در زمان سلاطین صفوی با عنوان دارالامان از جایگاه خاصّ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار گردید. حکومت صفوی بسیاری از هرج و مرج‌ها را که در ایران وجود داشت، برانداخت و یک حکومت دینی و مذهبی را پایه‌گذاری کرد که به گفته بسیاری از کارشناسان تاریخ، تشکیل دولت یکی از وقایع تاریخ ایران به‌شمار می‌آید.

واژهٔ اردبیل یک واژه ایرانی است که ریشه در اوستایی دارد که از واژه «آرتا» (به‌معنی مقدس که در فارسی میانه تبدیل به «ارد» شده‌است و در کلماتی نظیر اردشیر، اردوان، اردستان، اردکان آمده‌است) و «ویل» به معنی شهر تشکیل شده‌است. وسعت این شهرستان ۳۸۱۰ کیلومتر مربّع است و چهرهٔ عمومی شهرستان اردبیل متأثّر از ارتفاعات کوهستان‌های ساوالان (سبلان)، باغرو (تالش) و بزغوش است که این عوامل طبیعی سبب محصور شدن آن شده‌اند. اردبیل از مناطق با اهمیّت ایران به‌شمار می‌آید و دارای آثار و ابنیّه تاریخی و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی است.

این شهر همچنین مرکز شهرستان اردبیل است. اردبیل از شهرهای باستانی و تاریخی ایران است. این شهر در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان قرار گرفته و از سردترین

کد پستی شهر اردبیل : ۵۶۱۳۱ _ ۵۶۴۹۱

کد پستی شهر بیله سوار : ۵۶۷۱۱ _ ۵۶۷۹۱

کد پستی شهر پارس آباد : ۵۶۹۱۱ _ ۵۶۹۹۱

کد پستی شهر خلخال : ۵۶۸۱۱ _ ۵۶۸۹۱

کد پستی شهر کوثر : ۵۶۸۴۱ _ ۵۶۸۶۱

کد پستی شهر گرمی : ۵۶۵۱۱ _ ۵۶۵۹۱

کد پستی شهر مشکین شهر : ۵۶۶۱۱ _ ۵۶۶۹۱

کد پستی شهر نمین : ۵۶۳۱۱ _ ۵۶۳۶۱

کد پستی شهر نیر : ۵۶۴۱۱ _ ۵۶۴۵۱

کد پستی های تمامی شهرهای اردبیل در بالا آمده است و قابل استفاده است ، این مورد برای سهولت استفاده کاربران میباشد.